One man rigger

Da jeg ofte lander timer efter at alle KF medlemmer har forladt Kaldred, er jeg gået i gang med at lave et one man rigging kit. Det er mest tænkt til at kunne skille flyet ad, men da jeg nu er i gang, kan jeg lige så godt lave det, så det også kan bruges til samling af flyet.
Samling af flyet i weekender er ikke et problem, PFGs svæveflyve piloter og jeg hjælpes fint ad. Men adskillelse kan være mere problematisk, så at kunne gøre det alene vil være en fordel.
Undersøgte rundt på YouTube, hvordan andre har bygget sådan noget, og fik god inspiration fra Herbert Kilians YouTube video:
Wing Rigger for ASG-29, motorized axes
Jeg kunne umiddelbart godt lide ideen med et fast midterhjul, jeg har set mange eksempler på, at folk bliver irriterede over de foldbare midterhjul, som tit sidder i vejen. Herb sendte mig også venligst nogle billeder af hans rigger.
Jeg har også valgt ikke at bruge en fjernbetjening. I stedet bruger jeg en ledning. Dermed 2 batterier mindre at holde opladet. For at skille flyet tror jeg ikke, at nogen justering er nødvendig.
Så her lidt om mit bygge projekt
|
Købte en sækkevogn, det var billigere end at købe 2 hjul! Hjulene sad lidt for tæt på sækkevognen, så lavede en lidt længere udgave. Har vendt en af kanterne opad i stedet for en flad side, så skidt og vand lettere løber af. |
|
Fremstilling af trykke pladen, som holder vingen ind mod vuggen. Glasfiber/epoxy med indstøbte jernbeslag. Sort tæppe ind mod vingen. |
|
Sådan blev resultatet. 20 mm jernrør med indsvejsede møtrikker, så pladen kan dreje og tilpasse sig vinge profilet. Geometri så pladen ikke skal glide mod ror tætnings tapen ved anvendelsen. Der er ca. 3 cm frigang til vinge bagkant. |
|
Bolte som skal fastspænde vuggen til vippe lejerne. Boltene svejses til 20mm fladjern, som indstøbes i vuggen. |
|
Markering af hvor vingens tyngdepunkt center ligger. Læg mærke til hvor veldimensioneret Lakens vinge er: Rigtig fin i ballance ved samling af flyet. Hverken hale- eller næsetung. Læg også mærke til hvor nemt det er at placere vingen både vandret og lodret, når man har en bærepind i tip enden. En mand kan rotere vingen problemløst på værkstedet. NB: Flykroppen er en LS4. |
|
Fremstilling af vuggen vingen skal ligge i. Støbes i glasfiber med indlagt kulfiber hvor belastningen er størst. Sort tæppe ind mod vingen. Vingen placeret med bagkant nedad hvilket er nemt pga. pinden i vingetippen. Det letter støbning af forkanten. Opstabling af diverse jernstænger mod flamingo plade, som sørger for at glasfiberen støbes nøjagtigt til profilet. Tyngdekraften tager sig af forkantens facon. Kun en enkelt jernstang var nødvendig på vingens overside. |
|
Opspændingen set fra vingeroden. Hovedbjælken solidt fastspændt til bukken, så krafterne fra opstablingen ikke tilter vingen. |
|
Så er inderste lag af vuggen støbt. Udmåling af hvor lejerne skal placeres, lidt foran vingens tyngdepunkt, så den bliver liggende i vandret stilling. Et 30mm firkant rør er svejset på lejeholderen, så trykpladen på sit runde rør kan drejes rundt inde i. |
|
Justerbar vugge, så den kan placeres ud mod det tredje hjul. Så forhindres utilsigtede væltninger til den forkerte side, når vingen løftes af. Profil forstærkninger udskåret af flamingo pladen er også indstøbt. |
Videoer taget undervejs
|
Test af de lineære aktuatorer. Kedelig video, spring den bare over. |
|
|
Så er den klar til første samle forsøg, det skal lige blæse lidt mindre... I virkeligheden ligger ledningen ikke så meget i vejen som den gør i denne video. |
|
|
Her en video af samlingen af flyet. Fik dog sat venstre vingetip for højt op, så det tog ret lang tid at sætte hovedboltene i. Det går normalt meget hurtigere. For americans: WTF stands for What a Terrific Feature. |
|
|
Til slut en video af adskillelsen. Som det ses går jeg ikke den korteste vej :-) Enheden blev også sat for langt ude på venstre vinge, så lidt slup mellem enhed og vinge. Kan ses ved at hjulene drejer en del fra side til side. |
Mine forbedringer
- Fast midterhjul, som ikke flytter sig selvom man justerer sideretningen.
- Presse pladen kan roteres og dermed blive i enheden hele tiden.
- Lav kant som vingen skal løftes over.
- Vuggen kan forskydes, så enhedens tyngdepunkt kommer mere ud mod det 3. hjul.
Rust beskyttelse mm.
Overflade behandlingen bliver kold brunering efterfulgt af linolie påsmøring for de dele, som glider mod hinanden.
Kan ses på nogle få af delene i videoerne.
Øvrige overflader får hammerlak. Indvendige sider får bitumen.
Pris og tidsforbrug
Jeg har brugt ca. 1/4 af hvad en fabriksfremstillet udgave koster.
Jeg har brugt ca. 10 fulde arbejdsdage på projektet, så arbejdslønnen har ikke været overvældende ;-) Men sjovt har det været.
Hvordan virker det så?
Er rigtig godt tilfreds :-)
Byggede det oprindeligt mest for at kunne skille flyet ad alene.
Men har også brugt det til alle samlinger af flyet siden jeg byggede det.
Det er bare så meget lettere og hurtigere end den gammeldags 3 mands metode.
Og alle tunge løft i lettere akavede stillinger er pist væk. Både for mig og hjælperne.